Zo optimaliseer je IPROX-content voor SEO


Als eigenaar van een website wil je dat zoveel mogelijk bezoekers je site weten te vinden, en dat ze ook precies dat vinden wat ze zoeken.

De maatregelen die genomen kunnen worden om dit te realiseren vatten we samen onder de term Search Engine Optimization: SEO.

Goed scoren dus, in zoekmachines zoals Google en Bing. Het staat bij commerciële organisaties hoog op de agenda omdat het de basis is voor conversie. Ook bij een dienstverlenende overheidsorganisatie krijgt dit onderwerp terecht veel aandacht, want wat heb je aan een prachtige kenniscollectie als bezoekers deze niet tot zich kunnen nemen?

Hoe kijkt Google?

Om te kunnen optimaliseren, is het goed om te weten waar een zoekmachine naar kijkt. Het is een complexe mix van zaken, die een zoekmachine (een 'bot') doet bepalen wat de 'ranking' van een pagina is. Gelukkig heeft InfoProjects veel ervaring met deze materie, en worden best practices in onze producten ondergebracht, zodat iedere klant zijn site kan optimaliseren!

Indexeerbare URL’s

Randvoorwaarde voor een hoge score zijn sites die goed crawlbaar zijn. Wanneer de crawler zijn weg weet te vinden door het wegennet van logisch opgebouwde URL’s kan de site systematisch geïndexeerd worden. De URL’s van IPROX-sites zijn direct afgeleid van de sitestructuur en kennen een logische URL. Een aanvullende sitemap biedt crawlers een extra navigatie-instrument en in multi-site omgevingen kunnen er zelfs sitemaps-van-sitemaps worden gegenereerd.

Wat kan de redactie optimaliseren op het vlak van vindbaarheid?

  1. Creëer relevante content en maak de site niet onnodig groot.
  2. Wees to-the-point. Zorg voor korte overzichtelijke teksten die (ook) op je telefoon lekker lezen waarbij de belangrijkste boodschap bovenaan staat.
  3. Plaats het belangrijkste keyword in de titel.
  4. Zorg voor een logische structuur van de site zodat de URLs logisch zijn.
  5. De mapnaam van een pagina komt terug in de URL, pas deze aan zodra deze niet logisch is (bijvoorbeeld na een kopieeractie).
  6. Maak korte friendly URLs aan voor pagina’s die belangrijk zijn.
  7. Zorg er zoveel mogelijk voor dat een pagina op eenduidige manier in de sitestructuur is opgenomen: als een zelfde pagina op meerdere plekken in de site wordt ontsloten, zal deze over de hele linie een lagere ranking krijgen. Pagina's moeten zich zoveel mogelijk ook onderling van elkaar onderscheiden.

Het toevoegen van extra meta-data / trefwoorden aan pagina’s heeft tegenwoordig nauwelijks invloed meer op de vindbaarheid. Het heeft eigenlijk alleen nut wanneer het een trefwoord is dat niet in de tekst van de pagina zelf staat. Verspil hier geen energie aan.

Responsive, veilige sites scoren beter

De regels die de bots hanteren veranderen steeds, en daarbij hanteert met name Google ook een soort aanmoedigingspolicy voor zaken die zij 'goed' achten: zo worden sites die over https draaien beter gewaardeerd dan 'onveilige' sites.

Sinds enige tijd is ook de mobielvriendelijkheid van de website een belangrijke rankingfactor voor weergave in mobiele zoekresultaten. Naar verwachting gaat de ‘mobile-first-index’ ook toegepast worden op desktops. Is je site mobielvriendelijk – hetgeen geldt voor alle IPROX-sites – dan krijgt je site automatisch een ranking-boost.

Ranking en sharing

Goed gevonden worden is mooi maar je wilt hoog scoren in de resultaatlijst. Om de ranking te bepalen kijkt Google vooral naar de populariteit van pagina’s: hoe vaak wordt er naar verwezen en hoe vaak worden ze gedeeld. Hoe meer dat gebeurt, hoe meer autoriteit je blijkbaar hebt waardoor je hoger scoort.

Wat kan de redactie hierin betekenen ?

  1. Deel pagina’s op sociale kanalen en een nieuwsbrief.
  2. Zorg dat de pagina bij het delen ook al de juiste kerninformatie bevat: een goede, korte samenvatting en een herkenbare afbeelding.
  3. Zorg voor linkbuilding en regel - bv. met partners - dat er veel verwijzingen naar je site worden gemaakt.